PARODOS

2010

Tarptautinė meninės knygryšybos paroda "Užrašai paraštėse"
2010 12 01 - 12 28

Jau šeštą kartą vykstanti tradicinė tarptautinė meninės knygrišystės paroda, be abejo, yra pats svarbiausias ir įdomiausias reiškinys Lietuvos meninės knygrišystės arenoje. Jis suburia šios srities kūrėjus ir pristato pasaulines knygrišystės meno tendencijas. Parodos tema – „Užrašai paraštėse“, vienintelis reikalavimas dalyviams – įrištos knygos kraštinė turi neviršyti 15 cm. Autoriai įrišinėjo pačių pasirinktas knygas – vieni rinkosi paprastus spausdintus leidinius, kiti rišo vienetines autorines knygas, treti – antikvarines, dar kiti – tiesiog tuščius popieriaus lapus. Nors dominuoja įprastai įrištos knygos, bet eksponuojamos ir knygos-objektai. Dalyviai iš trylikos šalių, Prancūzijos, Kanados, Lietuvos, Latvijos, Estijos, Belgijos, Nyderlandų, Švedijos, Vokietijos, Suomijos, Japonijos bei pirmą kartą dalyvaujantys kūrėjai iš Lenkijos ir Australijos, skirtingų mokyklų, kultūrinių patirčių ir tradicijų atstovai, pristato daug įrišimo būdų, naudojamas medžiagas, dekoravimo technikas.

Mažas knygos formatas nepalengvina užduoties, atvirkščiai, reikalauja dar didesnio susikaupimo, juvelyriško tikslumo ir subtilumo, ir dar aiškiau padeda atskleisti kūrėjo meistriškumo galimybes. Prieš gerą dešimtmetį išryškėjo tendencija neapsiriboti vien estetiniu viršelio apipavidalinimu, bet skirti daugiau dėmesio įrišimo konstrukcijai, ją išryškinti. Meistrai visada skyrė dėmesio konstrukcijai, bet tik jie tai pastebėdavo ir suvokdavo, o dabar konstrukcijos mechanizmą stengiamasi parodyti ir žiūrovui, kad jis galėtų įvertinti, kad pajustų tą įvairovę, būdų skirtumą, kad pamatytų, jog įrišimas – tai ne vien viršelio dekoras. Dar kitaip sakant, tas įrišimo mechanizmas yra toks lyg ir paprastas, bet kartu ir tobulas saugotinas žmonijos išradimas, keliantis ne mažesnį susižavėjimą nei viršelio dailininko kūryba... Ir tradicija, kaip bet kokių naujovių pagrindas, čia labai svarbi. Taip išsaugomas paveldas, nykstančio, tik menininkų ir restauratorių puoselėjamo amato subtilybės (labai sudėtingo amato) – knygrišio darbas nebėra toks reikalingas kaip, tarkim, prieš šimtą ar du šimtus metų, kai nusipirkdavai tik brošiūruotą knygą popieriniu viršeliu ir neišvengiamai turėdavai keliaut pas knygrišį... Būtent konstrukcija yra specifinis ir esminis knygrišystės bruožas, kaip tapyboje – tapybiškumas, grafikoje – linijos plastika, skulptūroje – forma ir t.t. Šiuo požiūriu knygrišystė artima architektūrai.

Dalyviai varžėsi keliose kategorijose: knygos įrišimo, knygos-objekto, geriausio studentų darbo ir komisijos nominantų. Komisijos narių sprendimu įrišimo kategorijoje prizines vietas laimėjo: I vieta – Rose Marie Dath (Belgija), II vieta – Francoise Petitjean (Prancūzija), III vieta – Per Anders Hubner (Švedija). Knygos-objekto kategorijoje: I vieta – Mihoko Yajima (Japonija), II vieta – Kaia Lukats (Estija), III vieta – Edita Kondrat (Lietuva). Studentų darbų kategorijoje – Kristel Suigussaar (Estija). Komisijos diplomai skirti Anne Bossenbroek (Nyderlandai), Iveta Brence (Latvija), Tiina Piisang (Estija), Luule Maar(Estija).

Rūta Taukinaitytė-Narbutienė
Parodos atidarymas gruodžio 1 d., 18 val.